Onderwijsvernieuwing
zaterdag 23 maart 2024
zondag 18 februari 2024
De toekomst: kijk naar ambitie als kompas
Na het lezen van verschillende artikels die stellen dat alles razendsnel verandert, wil ik graag reageren met deze tekst.
In een tijdperk waarin de wereld door ongekende snelle veranderingen gaat, is het essentieel om vooruit te kijken en te anticiperen op wat de toekomst ons brengt. De evolutie van de arbeidsmarkt, gedreven door technologische innovaties en veranderende bedrijfsdynamieken, vraagt om een nieuwe benadering van professionele ontwikkeling en carrièreplanning. De citaat dat ik ooit zei "ooit komt het goed met de meest ambitieuze mensen en worden de mensen met de juiste skills op de juiste plaats gezet vanwege de snelle veranderingen" is nu meer dan een hoopvolle gedachte; het is een realistisch vooruitzicht voor degenen die bereid zijn zich aan te passen en te groeien in deze dynamische omgeving.
Deze realiteit benadrukt het belang van een verschuiving in focus van traditionele indicatoren van succes, zoals achtergrond en diploma's, naar meer relevante criteria zoals vaardigheden, motivatie, doorzettingsvermogen en ambitie. Het is tijd om te erkennen dat de ware potentie van een individu niet enkel kan worden afgemeten aan de hand van het papier waarop hun opleiding staat geschreven. In plaats daarvan moeten we ons richten op de unieke combinatie van vaardigheden die iemand bezit, hun bereidheid om te leren en zich aan te passen, en hun drive om ondanks uitdagingen door te gaan.
In deze context zie ik een bijzondere kans voor ambitieuze mensen waaronder ook werknemers . Deze dynamiek vormt een uitdaging om bij te blijven, maar door mijn omgeving te observeren, onderscheid ik wie er kans maakt om deze golf van verandering succesvol te doorstaan. De sleutel ligt in ambitie, doorzettingsvermogen en het richten van de focus op wat werkelijk telt.
Mijn overtuiging dat men zich kan onderscheiden door een unieke combinatie van vaardigheden, persoonlijke eigenschappen, en proactieve strategieën, heeft mijn pad gevormd. Gedurende mijn werk in het onderwijs en studies heb ik een balans gevonden tussen het ontwikkelen van technische vaardigheden en soft skills zoals creativiteit, emotionele intelligentie, en communicatie. Deze competenties zijn essentieel gebleken voor effectieve samenwerking, innovatie, en het vertonen van leiderschap.
Als ICT-leerkracht, gecombineerd met het leren programmeren voor mijn project 'Talenten Online', markeert een periode van innovatieve inzet. Dit project was niet alleen een springplank voor mijn technische kennis, maar ook een bewijs van mijn vermogen om zelfstandig nieuwe projecten en kansen te identificeren en na te streven, zonder af te wachten tot deze kansen mij werden aangereikt.
De balans tussen werk en privéleven is een aspect waar ik bijzondere aandacht aan besteed, vooral gezien mijn ervaring met het combineren van voltijds werken met een voltijdse studie aan de Universiteit van Gent. Hoewel ik vaak geneigd ben prioriteit te geven aan mijn werk, heeft deze ervaring mij geleerd het belang van selectieve focus en efficiënt tijdsbeheer. Dit stelt mij in staat om belangrijke taken te onderscheiden van minder kritieke zaken en zorgt ervoor dat ik aan het einde van elke periode mijn doelen bereik.
Mijn projecten, bedacht met de intentie om het leven gemakkelijker en de wereld beter te maken, weerspiegelen mijn ambitie om positieve verandering teweeg te brengen. Leren van zowel successen als tegenslagen is voor mij een cruciaal proces. Fouten en mislukkingen zijn niet het einde, maar eerder leermomenten die bijdragen aan mijn groei en ontwikkeling.
Door deze gecombineerde ervaringen en inzichten streef ik ernaar om snel te schakelen, nieuwe uitdagingen aan te gaan met een oplossingsgerichte houding, en een grote verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van werk en ten opzichte van mijn collega's. Het gaat voor mij om een voortdurende inzet voor verbetering.
zondag 21 januari 2024
De uitdagingen van politieke besluitvorming: Inzicht in de complexiteit van kortetermijnvisie versus langetermijnstrategie
Mijn tweet voor de 7de dag
Ik begrijp niet waarom de politiek zo weinig vooraf nadenkt, aangezien bepaalde inzichten op voorhand bekend zijn. We kunnen zoveel voorbeelden geven. Volgens mij hebben (sommige) politiekers problemen met het leggen van verbanden. #7dag vb Het idee van de blauwe zwaailicht, afschaffen bankautomaten,... (men valt vaak in het ene uiterste in het ander)
Ik vraag me af waarom politici soms lijken te falen in het vooraf nadenken over en aanpakken van problemen, ondanks beschikbare kennis en informatie. Ik tracht hier de verschillende redenen te beschrijven.
1) Politici staan vaak onder druk om onmiddellijke problemen en zorgen van hun kiezers aan te pakken, wat kan leiden tot een focus op kortetermijnoplossingen in plaats van langetermijnstrategieën.
2) Politici zijn gevoelig voor de publieke opinie en de berichtgeving in de media. Dit kan hen beïnvloeden om beslissingen te nemen die populair zijn in plaats van wat op lange termijn het meest verstandig zou zijn. Anderzijds nemen politici soms onpopulaire en ondoordachte beslissingen die meer problemen veroorzaken dan ze oplossen.
3)Verkiezingen vinden meestal om de paar jaar plaats en politici kunnen geneigd zijn om beleid te ontwikkelen dat op korte termijn populair is bij kiezers om herverkiezing te bevorderen, zelfs als dit op lange termijn nadelige gevolgen kan hebben.
4) Veel beleidskwesties zijn complex en hebben meerdere oorzaken en gevolgen. Het kan moeilijk zijn om alle factoren in overweging te nemen en de juiste beslissingen te nemen, vooral wanneer er politieke druk en belangenconflicten zijn.
5) Politici hebben niet altijd de nodige expertise op alle gebieden om volledig geïnformeerde beslissingen te nemen. Ze vertrouwen vaak op adviseurs en experts, maar deze adviseurs kunnen ook bevooroordeeld zijn of politieke druk voelen.
6) Politiek wordt vaak beheerst door partijbelangen, waardoor politici soms gedwongen worden om beslissingen te nemen op basis van partijpolitiek in plaats van wat het beste is voor het algemeen belang.
7) In het tijdperk van informatie-overbelasting kan het moeilijk zijn voor politici om relevante informatie te filteren en te verwerken, wat kan leiden tot ondoordachte beslissingen. Dit is meer een cognitief probleem.
8) Het implementeren van veranderingen in een politiek systeem kan moeilijk zijn vanwege bureaucratie, weerstand van belangengroepen en financiële beperkingen.
Het is belangrijk op te merken dat niet alle politici dezelfde problemen hebben met het leggen van verbanden en het nemen van doordachte beslissingen. Er zijn ook politici die wel degelijk proberen om goed geïnformeerde en lange termijn beslissingen te nemen. Maar het politieke proces is vaak ingewikkeld en kan leiden tot uitdagingen bij het bereiken van effectieve beleidsresultaten. Het is aan de kiezers om politici verantwoordelijk te houden voor hun acties en om betrokken te blijven bij het politieke proces.
maandag 25 december 2023
AI: Wat met de opdrachten van de studenten in het onderwijs?
In het tijdperk van Kunstmatige Intelligentie (AI) staat het onderwijs voor om zich anders te organiseren. AI heeft het potentieel om het onderwijslandschap enigszins te veranderen, vooral door de manier waarop we leren aan te passen.
Een belangrijke verandering is de verschuiving naar procesgericht leren. In plaats van enkel de nadruk te leggen op eindresultaten, zoals toetsscores, moeten we de focus verleggen naar het leerproces zelf. Dit betekent dat we leerlingen begeleiden in zowel feitenkennis als begrip, met de nadruk op kritisch denken, probleemoplossing en creativiteit. Problemen die nu bestaan met AI, bestonden vroeger ook. Opdrachten werden vaak door externen gemaakt. In groepswerken deed de ene student veel en de andere bijna niets. Het positieve was dat, als de ouders of een zus hielpen, of bij groepswerken die ene persoon, ...zij wel bepaalde vaardigheden ontwikkelden en bijleerden. Dit probleem bestaat dus al langer en nu met de opkomst van AI zal iedereen geneigd zijn deze technologie optimaal te gebruiken vanwege de tijdwinst. Als dit niet op de juiste manier wordt gebruikt tijdens een leerproces, leert men uiteindelijk niet veel en is er weinig positiefs aan. Daarom is een andere benadering nodig. In mijn opleiding aan de UGent hanteerden sommige professoren, zoals Martin Valcke en Annemie Desoete, al een procesgerichte benadering van opdrachten, net als sommige leerkrachten in het onderwijs. Hierbij was het gewicht van de puntenverdeling voor het proces veel groter dan voor het eindproduct, een aanpak die al voor de opkomst van AI-problemen werd toegepast.
Een methode die veel professoren en sommige leerkrachten toepassen, is project- en probleemgebaseerd leren. Deze aanpak stimuleert actief leren, waarbij leerlingen echte problemen oplossen, in teams werken en hun ideeën en oplossingen presenteren. Deze methode bereidt studenten voor op een complexe en snel veranderende wereld waarin samenwerking en innovatief denken essentieel zijn.
Feedback vragen aan AI over je geschreven teksten, om te controleren of ze zowel qua spelling als grammatica correct zijn, kan waardevol zijn. Dit kan optimaal in het onderwijs worden gebruikt.
De integratie van AI en technologie in het onderwijs moet verder gaan dan het gebruik van deze tools als louter leermiddelen. Het moet ook gaan om het begrijpen van de technologie zelf. Dit omvat het onderwijzen van digitale geletterdheid, programmeren en het ethisch gebruik van technologie. Door studenten uit te rusten met deze vaardigheden, bereiden we hen niet alleen voor op de banen van morgen, maar ook op het maken van geïnformeerde beslissingen over het gebruik en de toepassing van technologie in hun leven.
De rol van de leraar is die van een begeleider die feitenkennis en basis overdraagt, het leerproces leidt, ondersteuning biedt en inspireert. Door AI-technologieën op de juiste manier in te zetten, ontstaat een meer studentgerichte leeromgeving.
Veel professoren die vooruitstrevend waren, van wie ik les kreeg aan de UGent, waaronder Martin Valcke en Annemie Desoete, evenals sommige leerkrachten in het onderwijs, meten de prestaties op andere manieren. Dit kan door tussentijdse punten voor het proces te geven, of door enkele keren tussentijdse feedback te bieden, zodat je jouw opdracht kunt aanpassen en optimaal kunt leren. Daarom moeten we alternatieve beoordelingsmethoden overwegen, zoals portfolio's, proces- en productpresentaties en groepsprojecten. Deze methoden bieden een completer beeld van de vaardigheden en competenties van studenten en bevorderen een dieper begrip en toepassing van kennis.
Ik ben van mening dat we een cultuur van levenslang leren moeten creëren. In een snel veranderende wereld is het belangrijk dat onderwijsinstellingen studenten de vaardigheden bijbrengen om zelfstandig te blijven leren en zich aan te passen. Dit betekent dat we leren moeten beschouwen als een continu proces dat verder gaat dan de schoolmuren en navormingen.
In een tijdperk van AI moet het onderwijs zich richten op het ontwikkelen van een adaptief, flexibel leermodel dat de nadruk legt op kritisch denken, creativiteit en levenslang leren. Door deze benadering kunnen we een generatie voorbereiden die niet alleen technologisch vaardig is, maar ook in staat is om ethisch, effectief en innovatief te handelen in een steeds veranderende wereld
zondag 26 november 2023
Het belang van voldoende basiskennis in het onderwijs
In de documentaire reeks op Canvas (vrt max), aflevering “Hoe wordt het op school?”, wil ik via dit artikel reageren op de vraag hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Dit is wat ik ervan denk en wil het voornamelijk hebben waarom basis zo belangrijk is en dat begint al in de kleuterklas. De basis was in het verleden belangrijk maar zal ook in de toekomst belangrijk blijven. Waarom is wiskunde en taal zo belangrijk? In deze tekst wil ik een poging ondernemen om mijn mening hieromtrent gemotiveerd en gestructureerd neer te schrijven. Volgens mij is voldoende aandacht voor wiskunde en taal de basis voor alles. Het tempo van het aanleren van de basis kan individueel verschillend zijn. Als men hier te weinig aandacht aan geeft, gaat het niveau van de leerlingen naar beneden en daardoor daalt de kwaliteit van het onderwijs. Momenteel legt men de verkeerde focus of eerder gaat men te snel over de basis heen. Er is namelijk een opeenvolging van leren nodig. Om optimaal te kunnen leren, heb je eerst bepaalde vaardigheden nodig die aanwezig moeten zijn.
Als eerste wil ik jullie meegeven dat wiskunde en taal zowel
voor BSO (Beroepsonderwijs), TSO (Technisch Secundair Onderwijs) als ASO
(Algemeen Secundair Onderwijs) van groot belang zijn. Als tweede wil ik even
meegeven waarom ik drillen, herhalingen en automatisering belangrijk vind. Als
derde wil ik ook even kaderen waarom wiskunde en taal belangrijk zijn voor de
vaardigheden die momenteel ook belangrijk zijn in deze tijd en voor de
toekomst. Deze vaardigheden kunnen optimaal ontwikkeld worden als we die
basisvaardigheden hebben.
Wiskunde en taalvaardigheden ontwikkelen is belangrijk zowel
in het BSO, TSO als in het ASO om verschillende redenen:
Ongeacht het onderwijsniveau hebben studenten baat bij een
sterke basis in wiskunde en taal. In de BSO legt dit de basis voor praktische
vaardigheden en begrip die nodig zijn voor specifieke beroepen. In het TSO
wordt wiskunde en taal vaak toegepast in technische en wetenschappelijke
contexten, terwijl in het ASO deze vakken een breder begrip en analytisch
vermogen ontwikkelen dat nodig is voor verdere academische studies. Een sterke
basis in wiskunde en taal in het BSO is van cruciaal belang voor succes in
praktische beroepen. Zelfs in beroepen waar technische vaardigheden de overhand
hebben, zijn elementaire reken- en taalvaardigheden essentieel voor het
begrijpen van instructies, veiligheidsvoorschriften en het oplossen van
alledaagse problemen op de werkplek. Daarnaast is er ook technologische
vooruitgang. In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is wiskunde van
cruciaal belang. Het begrip van wiskundige concepten is onmisbaar in
technologiegerelateerde beroepen, maar het is ook relevant voor alle burgers om
digitale tools en technologieën te begrijpen en effectief te gebruiken
Zowel TSO als ASO worden de nadruk gelegd op kritisch
denken. Wiskunde en taal dragen bij aan dit proces door studenten te leren
analyseren, redeneren en problemen oplossen. Deze vaardigheden zijn in alle
sectoren nuttig en bevorderen de intellectuele ontwikkeling. Er wordt vaak
vergeten dat ook kritisch nadenken essentieel is in het BSO omdat men het nodig
heeft op het werkplek en belangrijk is in het dagelijks leven. Wiskunde en taal
helpen bij het ontwikkelen van een breder begrip van de wereld en de
samenleving. Taalvaardigheid is cruciaal voor het begrijpen van complexe
literaire en filosofische teksten, terwijl wiskunde helpt bij het analyseren
van complexe concepten in wetenschap en technologie.
Ongeacht het onderwijsniveau vergroten sterke wiskundige en
taalvaardigheden de concurrentiepositie op de arbeidsmarkt. Ze bieden meer
loopbaankansen en mogelijkheden voor groei omdat deze vaardigheden deuren
openen naar diverse beroepen en sectoren. Dit is ook van groot belang voor de
toekomst, aangezien sommige banen zullen verdwijnen en nieuwe banen zullen
worden gecreëerd.
Mijn conclusie hierover is dus dat wiskunde en taal van
belang zijn voor alle onderwijsniveaus BSO, TSO en ASO omdat ze fundamentele
vaardigheden bieden die nodig zijn voor zowel individuele groei als bijdragen
aan de maatschappij als geheel. Het is essentieel dat het onderwijs op alle
niveaus deze vakken serieus neemt en studenten in staat stelt een sterke basis
te leggen voor hun toekomstige loopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Daarom is
het ook niet slecht om studenten hun keuze uit te stellen en een bredere graad
te hebben. Indien men dat niet heeft, moet men erop toezien dat men wiskunde en
taal voldoende blijft ontwikkelen en hier voldoende aandacht aan schenkt. Het
is dus belangrijk dat het onderwijs een sterke basis legt in wiskunde en taal,
en dit begint al in de kleuterklas. Dit is om verschillende redenen belangrijk.
De verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs
ligt niet alleen bij scholen, maar ook bij de bredere maatschappij. Hier zijn
enkele belangrijke redenen waarom dit zo belangrijk is:
Wiskunde en taal vormen zijn ook de bouwstenen voor
levenslang leren. Ze stellen individuen in staat om nieuwe kennis en
vaardigheden te verwerven en te begrijpen, ongeacht hun leeftijd of carrière.
Een sterke basis in deze vakken bereidt studenten voor op blijvend succes in
hun opleiding en beroepsleven.
Verder dan wiskunde en taal, is het essentieel om aandacht
te besteden aan geschiedenis en wetenschappen. Geschiedenis biedt inzicht in
culturele, sociale en politieke dynamiek en draagt bij aan moreel en ethisch
begrip. Wetenschappen, waaronder biologie, chemie en fysieke wetenschappen,
verrijken ons begrip van de natuurlijke wereld en stimuleren innovatie. Wat
belangrijk is voor onze maatschappij en toekomst.
Als tweede punt vind ik herhaling en automatisering, of
'drillen', belangrijk voor het efficiënt ontwikkelen van basisvaardigheden. Ze
stellen studenten in staat om snel toegang te krijgen tot kerninformatie en
deze effectief toe te passen in praktische situaties. Deze methode moet echter
gepaard gaan met een diepgaand begrip en toepassing van kennis. Hierdoor train je ook je werkgeheugen en het ophalen
van informatie in je lange termijngeheugen gaat dan ook veel sneller. Zoals
Martin Valcke in de reportage zei. Het is niet de bedoeling als je iemand moet
reanimeren om het even eens op te zoeken. Daar is namelijk ook geen tijd
voor. Daarnaast als je nieuwe dingen
wilt ontwikkelen (innovatie) heb je die kennis ook nodig om meteen te kunnen
ophalen en toe te passen.
Een evenwichtige onderwijsbenadering die kennis en
vaardigheden combineert, is essentieel. Dit houdt in dat een sterke basis in
kernvakken wordt gelegd en dat tegelijkertijd methoden zoals drillen worden
omarmd. Zo worden leerlingen niet alleen geïnformeerd, maar ook uitgerust met
de nodige vaardigheden om kritisch, creatief en verantwoordelijk te handelen in
de complexe wereld van vandaag en morgen.
Als derde wil ik eveneens meegeven waarom basis wiskunde en
taal ook een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van de vaardigheden;
digitale geletterdheid, probleemoplossing en kritisch denken,
communicatievaardigheden, data-analyse, creativiteit en innovatie, samenwerking
en interpersoonlijke vaardigheden, levenslang leren, ethiek en
verantwoordelijkheid, flexibiliteit en aanpassingsvermogen, en culturele
intelligentie en globalisering. Deze vaardigheden heb ik weergegeven in het
voorgaande blogartikel "Welke essentiële vaardigheden heb je nodig in een
wereld van AI?" Verder beschrijf
ik hoe deze basisvaardigheden kunnen
bijdragen aan de ontwikkeling van elk van deze vaardigheden:
Ik probeer elke vaardigheid afzonderlijk weer te geven. Als
aandachtige lezen merk je snel op dat je de ene vaardigheid nodig hebt om ook
de andere verder te ontwikkelen dus je kan het niet allemaal afzonderlijk
bekijken.
Digitale geletterdheid: Basis wiskunde is belangrijk bij het
begrijpen van concepten zoals numerieke gegevens, statistieken en berekeningen
die relevant zijn voor digitale toepassingen. Taal is cruciaal voor het
begrijpen en interpreteren van digitale instructies, documentatie en online
informatiebronnen. Taal stelt om gedachten helder en gestructureerd te
beschrijven via sociale media en om goed met elkaar te kunnen communiceren met hele
de wereld. Deze vaardigheden zijn belangrijk om misbruik en manipulatie te
herkennen. Binnen digitaal geletterdheid heb je ook probleemoplossend en
kritisch denken voor nodig.
Probleemoplossing en kritisch denken: Wiskunde traint het
brein om logisch te redeneren en complexe problemen te analyseren. Taal stelt
mensen in staat om hun gedachten en analyse helder en gestructureerd te
communiceren. Deze vaardigheid komt in alle thema's en vaardigheden voor.
Communicatievaardigheden: Taal is de kern van communicatie,
zowel mondeling als schriftelijk. Het vermogen om gedachten en ideeën duidelijk
en effectief over te brengen, is essentieel voor succesvolle communicatie,
inclusief met digitale technologieën. Daarnaast moet je ook verbanden kunnen
leggen om de nodige empathie te hebben. En mensen met verkeerde bedoelingen te
herkennen.
Data-analyse: Wiskunde biedt de basis voor het begrijpen en
analyseren van numerieke gegevens. Taal helpt bij het vertalen van de
resultaten van data-analyses in begrijpelijke rapporten en presentaties. Dit is
een vaardigheid die ook veel bedrijven willen om hun productie te analyseren.
Creativiteit en innovatie: Hoewel creativiteit vaak wordt
geassocieerd met kunst en design, kan een basis in wiskunde en taal mensen
helpen om complexe problemen op nieuwe en innovatieve manieren aan te pakken.
Samenwerking en interpersoonlijke vaardigheden: Effectieve
communicatie, die wordt gefaciliteerd door taalvaardigheid, is een belangrijk
component van samenwerking. Wiskunde helpt bij het analyseren van gegevens en
het oplossen van problemen die kunnen optreden tijdens samenwerkingsprojecten.
Levenslang leren: Zowel wiskunde als taalvaardigheden zijn
belangrijk bij het leren van nieuwe informatie en het begrijpen van complexe
concepten, wat essentieel is in een wereld die voortdurend evolueert.
Ethiek en verantwoordelijkheid: Taalvaardigheid helpt bij
het begrijpen en bespreken van ethische kwesties en het communiceren van
verantwoordelijkheid in het gebruik van technologie en gegevens.
Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Het vermogen om snel
te leren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden wordt bevorderd
door een sterke basis in zowel wiskunde als taal. In een bedrijf heeft het
beter organiseren en plannen van de productie te maken met wiskunde. Het
vermogen om de planning en organisatiestrategie goed over te brengen naar de
werknemers heeft te maken met communicatie.
Culturele intelligentie en globalisering: Taal en
communicatievaardigheden zijn van cruciaal belang bij het begrijpen van en
effectief communiceren met mensen van verschillende culturele achtergronden, en
wiskunde kan helpen bij het analyseren van gegevens die relevant zijn voor
internationale samenwerking.
Daarnaast begint interculturele communicatie en samenwerking
met een sterke basis in wiskunde en taal. Wiskunde leert ons analytisch denken,
terwijl taal de brug is naar begrip en verbinding met diverse culturen.
Als algemene conclusie wil ik benadrukken dat basis wiskunde
en taal waardevolle instrumenten zijn die de ontwikkeling van een breed scala
aan vaardigheden ondersteunen die nodig zijn in onze steeds complexere en meer
technologiegedreven wereld. Daarom is het belangrijk om in het onderwijs nu en
in de toekomst hier voldoende aandacht aan te geven.
vrijdag 10 november 2023
Welke essentiële vaardigheden heb je nodig in een wereld van AI?
In een wereld waarin steeds meer AI en technologie worden gebruikt, zijn er verschillende vaardigheden waarvan ik denk dat die belangrijk zijn.
Probleemoplossing en kritisch denken:
Communicatievaardigheden:
Data-analyse:
Creativiteit en innovatie:
Samenwerking en interpersoonlijke vaardigheden:
Levenslang leren:
Ethiek en verantwoordelijkheid:
Flexibiliteit en aanpassingsvermogen:
Culturele intelligentie en globalisering:
Terwijl AI en technologie steeds meer taken kunnen automatiseren, blijven menselijke vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken, communicatie en ethiek van onschatbare waarde. Het is belangrijk om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.
zaterdag 14 oktober 2023
Waarom is de ene persoon geneigd om vragen te stellen terwijl de andere dat niet doet?
De bereidheid om vragen te stellen is niet zomaar een simpel fenomeen, maar een complex samenspel van diverse factoren. Deze factoren kunnen worden onderverdeeld in persoonlijke eigenschappen, externe omstandigheden, en culturele invloeden. Hieronder gaan we dieper in op deze aspecten :
1. Persoonlijke eigenschappen en cognitieve capaciteiten
- Nieuwsgierigheid:
- Mensen met een intrinsieke motivatie om te leren en te verkennen, zijn vaak meer geneigd om vragen te stellen. Nieuwsgierigheid is een belangrijk aspect voor wetenschappelijke en persoonlijke ontdekkingen bovendien stimuleert het de individuen om hun begrip van de wereld te verdiepen (Big Think, n.d.; Wharton, University of Pennsylvania, n.d.).
- Houding ten opzichte van antwoorden:
- Wanneer mensen vragen stellen, kunnen ze nederig en nieuwsgierig zijn naar de antwoorden die ze ontvangen. Ze gaan zelden op zoek naar een bevestiging van hun eigen standpunten (George Couros, n.d.).
2. Opvoeding en cultuur
- Vraagcultuur versus gokcultuur:
- In sommige culturen of gezinnen wordt het stellen van vragen aangemoedigd. In andere gezinnen wordt het stellen van vragen vermeden. (Psychology Stack Exchange, n.d.).
- Wetenschappelijk onderzoek:
- Het stellen van vragen is de basis van wetenschappelijk onderzoek. Jonge kinderen begrijpen dit intuïtief terwijl ze hun omgeving verkennen. Het onderwijs focust vaak meer op feitelijke informatie dan op het stellen van vragen als een middel om kennis te verkennen (PMC - National Center for Biotechnology, n.d.). Zelf vind ik het ook belangrijk dat het onderwijs zich op de feitelijke informatie focust zodat men de basis geeft en verder de vaardigheden ontwikkelt om verder vragen te kunnen stellen. En dit als middel te gebruiken om informatie verder te verdiepen, de wereld verder te ontdekken en te onderzoeken.
3. Sociale omstandigheden
- Impressiemanagement:
- Individuen kunnen terughoudend zijn om vragen te stellen omwille van het behoud van een positieve indruk of uit angst om onwetend te lijken. Dit kan vooral voorkomen in situaties waar gevoelige of ongemakkelijke onderwerpen worden besproken (Psychology Today, n.d.).
- Innovatie en prestatieverbetering:
- Het stellen van vragen kan leiden tot innovatie en prestatieverbetering binnen organisaties, omdat het leren en de uitwisseling van ideeën stimuleert (Harvard Business Review, n.d.).
4. Gender en professionele context
- Het is gesuggereerd dat er een genderkloof kan bestaan in het stellen van vragen, waarbij vrouwen bijvoorbeeld minder geneigd kunnen zijn om vragen te stellen in professionele of academische omgevingen uit angst voor negatieve beoordelingen of door een gebrek aan zelfvertrouwen (Behavioral Scientist, n.d.).
- Motivatie van Studenten:
- Er wordt onderzoek gedaan naar de mate van motivatie van studenten om vragen te stellen en de factoren die deze motivatie beïnvloeden, wat relevant kan zijn in een academische of professionele context (ResearchGate, n.d.).
5. Professionele en interpersoonlijke context
- Relatieversterking en informatievergaring:
- In professionele en interpersoonlijke contexten kan het stellen van vragen gezien worden als een middel om relaties te versterken en essentiële informatie te vergaren. Het wordt vaak geassocieerd met professioneel succes en verbeterde interpersoonlijke relaties (Behavioral Scientist, n.d.).
- Verbetering van communicatie en interactie:
- Vragen stellen verbetert de communicatie, vergemakkelijkt de analyse en diagnose van situaties, en helpt bij het begrijpen van de prioriteiten van anderen, wat allemaal cruciaal kan zijn in professionele en interpersoonlijke relaties (NCBI, n.d.).
De verscheidenheid aan factoren die hier zijn besproken, biedt een rijk inzicht in de variabiliteit van de bereidheid om vragen te stellen onder verschillende individuen. Dit begrip is cruciaal voor zowel individuen als organisaties om een cultuur te creëren waarin het stellen van vragen wordt aangemoedigd en gewaardeerd.
Referenties
- Big Think. (n.d.). Why are some people more curious than others? Retrieved from https://bigthink.com/
- Wharton, University of Pennsylvania. (n.d.). The ‘Why’ Behind Asking Why: The Science of Curiosity. Retrieved from https://knowledge.wharton.upenn.edu/
- Psychology Stack Exchange. (n.d.). Culture and/or personality influences on asking feeler questions. Retrieved from https://psychology.stackexchange.com/
- Psychology Today. (n.d.). The Art of Asking Sensitive Questions. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/
- Behavioral Scientist. (n.d.). Who Asks Questions, And What It Tells Us. Retrieved from https://behavioralscientist.org/
- George Couros. (n.d.). 3 Important Factors in Asking Better Questions. Retrieved from https://georgecouros.ca/
- Harvard Business Review. (n.d.). How to Ask Great Questions. Retrieved from https://hbr.org/
- NCBI. (n.d.). The importance of asking questions and doing things for a reason. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- PMC - National Center for Biotechnology. (n.d.). The value of asking questions. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- ResearchGate. (n.d.). FACTORS INFLUENCING THE STUDENTS' MOTIVATION IN ASKING QUESTIONS IN ... Retrieved from https://www.researchgate.net/