vrijdag 19 mei 2023

Waarom stapte ik een jaar geleden uit het onderwijs?

Ongeveer een jaar geleden verkoos ik om in een bedrijf te werken en stapte ik na 12 jaar uit het onderwijs. Tot op heden heb ik er geen spijt van. Want als ik mijn droom wil waarmaken  moet ik uit het onderwijs.

Het artikel begint met de verschillende redenen waarom ik uit het onderwijs stapte en klinkt negatief. Het laatste stuk eindigt positief. Daarnaast wil ik ook meegeven dat ik een dyslecticus ben. Mocht je tips hebben, stuur me een berichtje.

Pas op: ik beschrijf hier mijn eigen ervaring. Je mag en kan dit niet veralgemenen.

Ik kon het niet meer aanzien binnen het onderwijs dat er van hogerhand dezelfde fouten gemaakt werden. Ik kon het niet meer aanzien dat er aan vriendjespolitiek gedaan werd en niet gekeken werd naar bekwaamheid van mensen. Als men iemand onbekwaam de job geeft dan vind ik dat het hun PLICHT is om die persoon optimaal te begeleiden en te ondersteunen. Zodat de persoon evolueert naar bekwaamheid. Helaas was dit niet zo. Terwijl er zoveel andere bekwame mensen rondliepen die deze kans niet kregen. Ik had geen zin om machteloos toe te kijken.

Binnen het onderwijs solliciteerde ik een aantal maal voor ICT coördinator (onderwijs Gent) omdat ik dacht dat ik het verschil kon maken. Helaas werd al vooraf beslist wie het was en werd ik nooit gekozen. De nodige feedback heb ik ook nooit gekregen terwijl ik er continu naar vroeg. Feedback geven is iets dat verplicht zou moeten. Op die manier leer je nog iets uit sollicitatie gesprekken. Wat was goed? Wat kon nog beter?….Ik heb ook gesolliciteerd in Brussel (voor digisprong) en daar kreeg ik wel feedback en waren ze zelf eerlijk… daar heb ik respect voor.  Geen feedback geven gebeurt te veel binnen het onderwijs.

In mijn job binnen het onderwijs werd de laatste jaren alles geschrapt wat ik goed kon. Met een masterdiploma pedagogiek/onderwijskunde moest ik verzorgende taken uitoefenen van peuters omdat men niemand vond die dit wilde doen. Dit hield ik enkele jaren vol. Gelukkig deed ik thuis aan zelfstudie om bij te blijven op gebied van ICT, pedagogiek en onderwijskunde en kon ik deze kennis doorgeven aan mijn collega’s op die manier heb ik het enkele jaren volgehouden.

Directie die elk jaar dezelfde fouten maakte. ICT coördinator die stond te prutsen….terwijl ik de oplossing zag, werd mij het zwijgen opgelegd. Terwijl ik zoveel wist over ICT en altijd samenwerkte met de vorige ICT coördinatoren moest ik nu zwijgen.  Moet het onderwijs het met dit doen? 

Op mijn werk en in mijn omgeving zie ik ook dat een goede attitude zeer belangrijk is.

Een goede attitude is het begin van alles om het op je werk goed te doen. En in het belang van het werk dat je doet, te denken. We horen veel te vaak “ dit wil ik niet “ zowel bij leerlingen als bij volwassenen”. Een goede werknemer denkt eerder aan het belang van het bedrijf en doet wat hij moet doen. Men had ook geen zin om mij feedback te geven na mijn sollicitatie…. Dat zijn dan de rolmodellen voor de jeugd. Hoe zit het met de volgende generatie die we afleveren aan bedrijven? 

Tips voor het onderwijs: 

Zet de juiste mensen op de juiste plaats in plaats van aan vriendjespolitiek te doen. Indien je toch zo iemand kiest geeft ze de nodige ondersteuning, begeleiding en school ze voldoende bij. Wil die persoon de job (met een lange arm) dan is het zijn/haar plicht om zich voldoende bij te scholen en te evolueren naar iemand die bekwaam is. Werk aan attitude. Een goede attitude is het begin van alles. zowel bij volwassenen als leerlingen.  Nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, discipline, normen en waarden hanteren, veel oefenen, veel herhalen en leren… het zijn allemaal zaken die heel belangrijk zijn willen we het niveau omhoog. Bijvoorbeeld: je kan de juiste instructie en nog zoveel  boeken geven aan leerlingen. Daarvoor is de wil en de nodige doorzettingsvermogen voor nodig. Als er geen wil en doorzettingsvermogen is om ze uit te lezen… dan zal het ook niet lukken. Ik heb heel veel geleerd van moeilijke mensen. Maakt het hen niet te gemakkelijk. Daag hen uit en maakt het hen moeilijk.

“Echt kunnen afzien zit deels in je karakter en leer je door verschillende ervaringen in het leven. Door het moeilijkste en zwaarste te kiezen. Door de nodige lastige mensen te ontmoeten. Door vallen en telkens opnieuw op te staan naar het onmenselijke toe.” Vanessa Janssens 2023

Indien je dit kunt, kan je (bijna) alles bereiken. 

Ik dank iedereen die in mij geloofde en iedereen die mij het bijzonder lastig heeft gemaakt. Door die lastige mensen heb ik een onmenselijk doorzettingsvermogen, wilskracht en uithouding. Waardoor ik het verschil maak met de rest. En dit ook in het bedrijfsleven. Ik ga een mooie toekomst tegemoet, wetend dat ik bij de één procent van de mensen behoor. Dit weet ik door de nodige testen en wat ik vandaag realiseer. Dankjewel!

Mijn droom en ideeën (en mogelijke oplossing voor het onderwijs) worden beschreven in een volgend artikel.

Vanessa Janssens