De bereidheid om vragen te stellen is niet zomaar een simpel fenomeen, maar een complex samenspel van diverse factoren. Deze factoren kunnen worden onderverdeeld in persoonlijke eigenschappen, externe omstandigheden, en culturele invloeden. Hieronder gaan we dieper in op deze aspecten :
1. Persoonlijke eigenschappen en cognitieve capaciteiten
- Nieuwsgierigheid:
- Mensen met een intrinsieke motivatie om te leren en te verkennen, zijn vaak meer geneigd om vragen te stellen. Nieuwsgierigheid is een belangrijk aspect voor wetenschappelijke en persoonlijke ontdekkingen bovendien stimuleert het de individuen om hun begrip van de wereld te verdiepen (Big Think, n.d.; Wharton, University of Pennsylvania, n.d.).
- Houding ten opzichte van antwoorden:
- Wanneer mensen vragen stellen, kunnen ze nederig en nieuwsgierig zijn naar de antwoorden die ze ontvangen. Ze gaan zelden op zoek naar een bevestiging van hun eigen standpunten (George Couros, n.d.).
2. Opvoeding en cultuur
- Vraagcultuur versus gokcultuur:
- In sommige culturen of gezinnen wordt het stellen van vragen aangemoedigd. In andere gezinnen wordt het stellen van vragen vermeden. (Psychology Stack Exchange, n.d.).
- Wetenschappelijk onderzoek:
- Het stellen van vragen is de basis van wetenschappelijk onderzoek. Jonge kinderen begrijpen dit intuïtief terwijl ze hun omgeving verkennen. Het onderwijs focust vaak meer op feitelijke informatie dan op het stellen van vragen als een middel om kennis te verkennen (PMC - National Center for Biotechnology, n.d.). Zelf vind ik het ook belangrijk dat het onderwijs zich op de feitelijke informatie focust zodat men de basis geeft en verder de vaardigheden ontwikkelt om verder vragen te kunnen stellen. En dit als middel te gebruiken om informatie verder te verdiepen, de wereld verder te ontdekken en te onderzoeken.
3. Sociale omstandigheden
- Impressiemanagement:
- Individuen kunnen terughoudend zijn om vragen te stellen omwille van het behoud van een positieve indruk of uit angst om onwetend te lijken. Dit kan vooral voorkomen in situaties waar gevoelige of ongemakkelijke onderwerpen worden besproken (Psychology Today, n.d.).
- Innovatie en prestatieverbetering:
- Het stellen van vragen kan leiden tot innovatie en prestatieverbetering binnen organisaties, omdat het leren en de uitwisseling van ideeën stimuleert (Harvard Business Review, n.d.).
4. Gender en professionele context
- Het is gesuggereerd dat er een genderkloof kan bestaan in het stellen van vragen, waarbij vrouwen bijvoorbeeld minder geneigd kunnen zijn om vragen te stellen in professionele of academische omgevingen uit angst voor negatieve beoordelingen of door een gebrek aan zelfvertrouwen (Behavioral Scientist, n.d.).
- Motivatie van Studenten:
- Er wordt onderzoek gedaan naar de mate van motivatie van studenten om vragen te stellen en de factoren die deze motivatie beïnvloeden, wat relevant kan zijn in een academische of professionele context (ResearchGate, n.d.).
5. Professionele en interpersoonlijke context
- Relatieversterking en informatievergaring:
- In professionele en interpersoonlijke contexten kan het stellen van vragen gezien worden als een middel om relaties te versterken en essentiële informatie te vergaren. Het wordt vaak geassocieerd met professioneel succes en verbeterde interpersoonlijke relaties (Behavioral Scientist, n.d.).
- Verbetering van communicatie en interactie:
- Vragen stellen verbetert de communicatie, vergemakkelijkt de analyse en diagnose van situaties, en helpt bij het begrijpen van de prioriteiten van anderen, wat allemaal cruciaal kan zijn in professionele en interpersoonlijke relaties (NCBI, n.d.).
De verscheidenheid aan factoren die hier zijn besproken, biedt een rijk inzicht in de variabiliteit van de bereidheid om vragen te stellen onder verschillende individuen. Dit begrip is cruciaal voor zowel individuen als organisaties om een cultuur te creëren waarin het stellen van vragen wordt aangemoedigd en gewaardeerd.
Referenties
- Big Think. (n.d.). Why are some people more curious than others? Retrieved from https://bigthink.com/
- Wharton, University of Pennsylvania. (n.d.). The ‘Why’ Behind Asking Why: The Science of Curiosity. Retrieved from https://knowledge.wharton.upenn.edu/
- Psychology Stack Exchange. (n.d.). Culture and/or personality influences on asking feeler questions. Retrieved from https://psychology.stackexchange.com/
- Psychology Today. (n.d.). The Art of Asking Sensitive Questions. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/
- Behavioral Scientist. (n.d.). Who Asks Questions, And What It Tells Us. Retrieved from https://behavioralscientist.org/
- George Couros. (n.d.). 3 Important Factors in Asking Better Questions. Retrieved from https://georgecouros.ca/
- Harvard Business Review. (n.d.). How to Ask Great Questions. Retrieved from https://hbr.org/
- NCBI. (n.d.). The importance of asking questions and doing things for a reason. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- PMC - National Center for Biotechnology. (n.d.). The value of asking questions. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- ResearchGate. (n.d.). FACTORS INFLUENCING THE STUDENTS' MOTIVATION IN ASKING QUESTIONS IN ... Retrieved from https://www.researchgate.net/