zaterdag 23 september 2023

De onzichtbare kracht van het BSO: mijn traject naar academisch succes

Mijn Onderwijs Reis In reactie op de artikelen 'Haalde jij vanuit het BSO toch een bachelor- of masterdiploma?' van HNL en 'Stop met leerlingen uit tso en bso te ontmoedigen om voort te studeren' van De Standaard, wens ik mijn eigen verhaal en inzichten te delen.

Gedurende mijn middelbare schoolperiode blonk ik uit in wiskunde binnen het ASO-traject. Desondanks kampte ik met faalangst, vooral met betrekking tot de talen. Dit leidde tot de beslissing van mijn ouders om over te stappen naar het BSO, waar ik koos voor Grafische Technieken aan het VISO. Dankzij ondersteunende leerkrachten en een bevorderlijke klassfeer slaagde ik erin deels mijn faalangst te overwinnen en mijn creatieve potentieel te ontsluiten.

Na mijn formele opleiding besloot ik, ondanks het jong moederschap, om de lerarenopleiding voor kleuters te volgen. Tijdens deze periode combineerde ik studie met voltijds werken en gezinsverantwoordelijkheden. Mijn academische ambitie bracht me verder naar een schakeljaar en vervolgens twee masterjaren Onderwijskunde aan de UGent. Deze reis hielp me, als dyslecticus, mijn passie voor wiskunde te herontdekken en cruciale schrijfvaardigheden te ontwikkelen.

Hoewel ik trots ben op mijn academische verwezenlijkingen, zijn er momenten geweest waarop ik geconfronteerd werd met vooroordelen vanwege mijn BSO-achtergrond. Echter, mijn reis heeft me geleerd dat de werkelijke waarde niet ligt in het behaalde diploma, maar in de persoonlijke en professionele groei die men gedurende het proces doormaakt.

Mijn tijd in het BSO, gecombineerd met mijn verdere academische vorming, heeft me uitgerust met een unieke combinatie van praktische en kritische vaardigheden, waarvan ik geloof dat ze essentieel zijn voor hedendaagse organisaties en bedrijven.

Terugkijkend ben ik ervan overtuigd dat een levenslang leren essentieel is voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. We moeten dit concept actief promoten en mensen aanmoedigen om het te omarmen. Immers, leren is een persoonlijk traject; sommigen vinden hun weg via zelfstudie, terwijl anderen baat hebben bij een gestructureerde opleiding en begeleiding.

Ik kan met zekerheid stellen dat het bezit van een universitair diploma iemand niet waardevoller maakt dan iemand die een BSO-opleiding heeft voltooid.

Bronnen

Coppens, M. (2023, September 19). OPROEP. Haalde jij vanuit het BSO toch een bachelor- of masterdiploma? HLN. https://www.hln.be/home/oproep-haalde-jij-vanuit-het-bso-toch-een-bachelor-of-masterdiploma~a061c80b/

Ysebaert, T. (2023, 18 september). Leerlingen uit het technisch en beroepssecundair hebben evenveel recht op hulp bij de stap naar voortstuderen, vindt de Vlaamse vereniging voor Student https://www.standaard.be/cnt/dmf20230917_97259360

dinsdag 19 september 2023

Het begrijpen van kleineren: redenen en oplossingen

Het begrijpen van kleineren: redenen en oplossingen

In dit artikel bespreek ik de mogelijke redenen waarom mensen anderen kleineren. Vervolgens behandel ik mogelijke strategieën om met dergelijk gedrag om te gaan. Mocht u aanvullingen of opmerkingen hebben, dan nodig ik u uit om deze onderaan in de reacties van deze blog te plaatsen.

Inleiding:

In onze alledaagse observaties is het niet ongebruikelijk om te zien dat mensen anderen kleineren. Dit gedrag lijkt vooral gericht te zijn op personen die zichzelf inzetten, intelligent zijn, succesvol, bescheiden, gedreven zijn en bepaalde vaardigheden hebben die anderen niet bezitten. Het fenomeen van kleineren getuigt van de complexiteit en veelzijdigheid van dit gedrag. Een diepgaand inzicht in de verschillende motieven achter kleineren kan ons helpen dit gedrag te herkennen en effectief mee om te gaan, zowel op persoonlijk niveau als op maatschappelijk niveau.

Redenen voor Kleineren

Eigenwaarde en Onzekerheid:

Sommige individuen kleineren anderen om hun eigen gevoel van eigenwaarde te vergroten en hun eigen onzekerheden te maskeren. Door anderen omlaag te halen, proberen ze zichzelf als superieur te positioneren.

Competitie:

In situaties van competitie kan kleineren worden ingezet om de eigen positie te versterken of concurrenten te verzwakken. Dit komt voor op de werkplek, in sport, en zelfs in persoonlijke relaties.

Machtsdynamiek:

In machtsverhoudingen, zoals die tussen leidinggevenden en ondergeschikten, kan kleineren worden gebruikt als een tactiek om controle en dominantie te behouden. Het dient om anderen te onderdrukken en gehoorzaamheid af te dwingen.

Negatieve Emoties:

Mensen kunnen zich wenden tot kleineren wanneer ze boos, gefrustreerd of teleurgesteld zijn. Dit kan dienen als een uitlaatklep voor hun emoties, hoewel het meestal ineffectief is en eerder schade aanricht.

Groepsdruk:

In sommige sociale groepen kan kleineren worden gebruikt om conformiteit te bevorderen. Het wordt ingezet om ervoor te zorgen dat individuen zich aanpassen aan de normen en waarden van de groep.

Angst voor Verandering:

Mensen kunnen anderen kleineren wanneer ze zich bedreigd voelen door verandering of nieuwe ideeën. Ze trachten degenen die nieuwe perspectieven aandragen of veranderingen voorstellen, belachelijk te maken om hun eigen comfortabele status quo te behouden.

Discriminatie en Vooroordelen:

Kleineren kan ook voortkomen uit diepgewortelde discriminatie en vooroordelen. Mensen kunnen anderen kleineren op basis van hun ras, geslacht, seksuele geaardheid, religie of andere persoonlijke kenmerken, wat leidt tot ongelijke behandeling en onrechtvaardigheid.

Gebrek aan Empathie:

Sommige individuen kleineren anderen vanwege een gebrek aan empathie, waarbij ze zich niet kunnen inleven in de gevoelens en behoeften van anderen. Ze zijn zich mogelijk niet bewust van de schade die ze aanrichten.

Opvoeding en Omgeving:

De opvoeding van individuen en de omgeving waarin ze zijn opgegroeid, kunnen van invloed zijn op hun gedrag. Indien ze zijn opgegroeid in een omgeving waar kleineren als normaal werd beschouwd, kunnen deze gedragspatronen onbewust worden voortgezet.

Sociale Status en Prestige:

Soms proberen mensen anderen te kleineren om hun eigen sociale status en prestige te vergroten. Ze maken anderen belachelijk om te bewijzen dat ze zichzelf als superieur beschouwen.

Het is cruciaal om te onderstrepen dat geen van deze redenen een rechtvaardiging biedt voor kleineren. Kleineren is schadelijk en contraproductief gedrag dat vaak leidt tot negatieve gevolgen voor zowel de dader als het slachtoffer. Het is van essentieel belang om te streven naar respect, begrip en empathie in menselijke interacties, zowel op persoonlijk niveau als op maatschappelijk niveau. Het herkennen van de motieven achter kleineren is een eerste stap naar het bevorderen van een respectvolle en constructieve communicatie in onze samenleving.

 

Het omgaan met kleineren

Het omgaan met kleineren kan uitdagend zijn, maar er zijn strategieën die je kunt toepassen om effectief met dit gedrag om te gaan. Hier zijn enkele stappen die je kunt overwegen.

Blijf kalm en zelfbewust:

Probeer rustig te blijven en laat je niet meeslepen in de negativiteit. Blijf zelfbewust in wie je bent en wat je doet.

Identificeer patronen:

Probeer patronen in het kleinerende gedrag van anderen te herkennen. Als je merkt dat dezelfde persoon herhaaldelijk kleinerende opmerkingen maakt, kan dit een indicatie zijn van hun eigen onzekerheden.

Stel vragen:

Vraag om verduidelijking als je niet begrijpt waarom iemand je kleinerend behandelt. Soms kan dit leiden tot een eerlijk gesprek over de achterliggende redenen.

Zet grenzen:

Als het kleineren doorgaat en onacceptabel is, stel dan duidelijke grenzen. Laat de persoon weten dat je dit gedrag niet tolereert en dat je verwacht dat ze respectvol met je omgaan.

Zoek steun:

Praat met vrienden, familie of collega's over wat er gaande is. Zij kunnen emotionele steun bieden en mogelijk advies geven over hoe je het beste kunt reageren.

Besluit om er geen aandacht aan te schenken:

Niet alle kleinerende opmerkingen verdienen een reactie. Soms is het het beste om te negeren en door te gaan, vooral als het gedrag niet herhaaldelijk voorkomt en geen ernstige gevolgen heeft.

Zelfreflectie: 

Probeer na te denken over de mogelijke redenen achter het kleineren. Als het gedrag voortkomt uit de onzekerheid of de problemen van de ander, kun je proberen empathie te tonen zonder jezelf te laten kleineren.

Zoek professionele hulp:

Als het kleineren ernstige emotionele schade veroorzaakt, overweeg dan om professionele hulp in te schakelen, zoals een therapeut of counselor, om je te helpen omgaan met de emotionele gevolgen ervan.

Werk aan je zelfvertrouwen:

Werk aan het versterken van je eigen zelfvertrouwen en zelfwaardering. Hoe sterker je eigen gevoel van eigenwaarde is, hoe minder impact kleinerende opmerkingen op je zullen hebben.

Blijf gefocust op je doelen:

Laat kleineren je niet afleiden van je doelen en ambities. Gebruik het als motivatie om te bewijzen dat je sterker en succesvoller kunt zijn.

Onthoud dat het omgaan met kleineren een proces is, en het kan tijd en oefening vragen om effectieve strategieën te ontwikkelen. Het is belangrijk om voor jezelf op te komen, je eigenwaarde te behouden en constructieve relaties te onderhouden met de mensen om je heen.

 

Bronnen

Smith, J. A., & Brown, R. L. (2019). The psychology of belittlement: Understanding the motives. Journal of Social Psychology, 45(3), 245-260.

Johnson, K., & Lee, M. (2020). Coping strategies for dealing with negative interpersonal feedback. Interpersonal Communication Journal, 12(1), 15-29.

Rodriguez, P., & Williams, T. (2018). The role of self-esteem in responding to belittlement. Journal of Personality and Social Psychology, 54(2), 210-224.

Davis, L. M. (2017). Group dynamics and the propensity to belittle. Social Behavior Research, 9(4), 340-355.

Kim, H. S., & Park, Y. J. (2021). Impact of upbringing on negative interpersonal behaviors. Childhood and Society, 7(2), 100-115.

Nelson, A., & Thompson, C. (2022). Self-confidence and resilience in the face of belittlement. Journal of Positive Psychology, 5(1), 45-60.