De vraag van Martijn Leisink op twitter Martijn
Leisink. https://twitter.com/mleisink/status/1680121236297220096
“Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken... Wat is een
goede aanpak om het acute lerarentekort (de komende vijf jaar) te bestrijden?
Dat is dus niet "meer leraren opleiden", want dat duurt te lang. Wie
heeft daar goede en haalbare ideeën voor?”
Vanuit deze vraag op twitter die gesteld werd door Martijn Leisink. tracht ik hier enkele antwoorden te formuleren. Ook belangrijk is dat jullie weten dat ik een jaar geleden uit het onderwijs gestapt ben en koos voor het bedrijfsleven. Daar had ik ook mijn reden voor.... Er is zowel in bedrijven als in het onderwijs een tekort aan mensen .....er is overal een mentaliteit en attitude probleem ....
Verder wil ik ook melden dat ik het onderwijs al een jaar niet meer volg en deze tekst niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek of geschreven is door een expert. Daarnaast ben ik ook een dyslecticus en is schrijven mijn talent niet. Geef me een seintje indien je tips hebt.
Wat kunnen we nu doen?
Ik tracht een antwoord te geven op de vraag 'hoe we het acute
lerarentekort kunnen aanpakken en dit de komende vijf jaar'. In deze tekst
begin ik met enkele bescheiden oplossingen en hoe we de leerkrachten die er
zijn in het onderwijs kunnen houden. Tot slot eindigt ik met oplossingen waarin
er gebruik gemaakt wordt van technologie.
Veel leerkrachten zijn halftijds aan het werk
Doordat er veel leerkrachten haltijds aan het werk
zijn. Kan je deze leerkrachten voltijds aan het werk zetten. Het
probleem is hier dat deze leerkrachten bewust voor halftijds werken kiezen. Je
kan dit oplossen door leerkrachten vier dagen voltijds te laten werken. Bijv.
de woensdag wordt gebruikt om sport en andere activiteiten te organiseren op
school. Zodat leerkrachten vrij gesteld worden. Dit zou je ook kunnen doen met
een systeem in de voormiddag werken en in de namiddag worden andere
activiteiten voorzien door andere mensen.
Teveel gedetacheerde leerkrachten
Er zijn teveel gedetacheerde leerkrachten. Deze
leerkrachten zet je terug voor de klas. Het probleem is hier dat dit
de leerkrachten zijn die geen goesting of niet meer gemotiveerd zijn (of de job
te zwaar vinden) om voor de klas te staan. Daarom dat zij die andere job kiezen.
Ordeproblemen in de klas
Veel leerkrachten zien het niet meer zitten omdat er een
ordeprobleem is in de klas. Hen daarin optimaal begeleiden en
ondersteunen is belangrijk. Via leerplatformen tips en advies geven.
Klassen met ordeproblemen die elkaar uitdagen om het goed te doen en deze
worden dan ook in de kijker gezet. Misschien kan de media hierin zelf helpen….
Het is dan niet de verantwoordelijkheid van de leerkracht. Het wordt
een maatschappelijke verantwoordelijkheid van iedereen.
Door de ordeproblemen willen leerkrachten kleinere klassen
omdat het zwaar is. Dus dan heb je meer leerkrachten nodig.
Door de ordeproblemen heeft men ook geen zin om terug in het
onderwijs te stappen of voor een job als leerkracht te kiezen…..
Zie ook attitude-attest bij het digitaal portfolio om te
solliciteren (op het einde van het artikel)
Goede directie
Een goed team met een slechte directie dat valt uiteen en zo
stappen veel mensen uit het onderwijs of is er veel uitval leerkrachten wegens
ziekte. Een goede directie met een minder team kan dit team optimaal begeleiden
naar een goed team.
Afschaffen van netten
Doordat je de netten afschaft heb je veel meer mogelijkheden.
Op die manier zijn er ook meer leerkrachten ter beschikking. Bijv. De
leerkracht met een klasje van vier leerlingen heeft dan een klas met 20
leerlingen…..
Afschaffen van zinloze vergaderingen en administratief
werk
Leerkrachten vaak van hun directie of…. 3 keer hetzelfde
invullen in verschillende documenten. Oplossing maakt een goed gestructureerd
systeem. Misschien moet de overheid een goed gestructureerd systeem ontwikkelen
voor scholen waarin de scholen hun eigenheid ook kunnen in het systeem
verwerken.
Gebruik één systeem-digitaal platform:
Een systeem zoals ik bedacht heb in 2007 en op 2012 AVS
nieuws kwam. Dat kan overgedragen worden van de ene school op de andere, waarin
de leerlingen hun leerproces in kaart wordt gebracht , waarin scholen, klassen
met elkaar kunnen communiceren, instructiefilmpjes….. Een systeem waar
leerlingen later ook kunnen gebruiken om te solliciteren waarin interesses,
attitude, … etc ook instaan. In plaats van te solliciteren met diploma
solliciteer je met dit.
Op die manier kan het bedrijfsleven ook op zoek naar de
juiste mensen en deze ook juist inzetten binnen een bedrijf. Verder nog kan het
bedrijfsleven ook in contact komen met het onderwijs om leerlingen verder uit
te dagen en hen voor te bereiden voor het werken in een bedrijf.
Ook kunnen mensen uit bedrijven bepaalde lessen komen geven.
Doordat men voordien via een digitaal platform al in contact kwam met het
onderwijs. Heeft men al wat voeling met het onderwijs en kan men via een korte
navorming ook aan de slag in het onderwijs. Daarnaast krijgt men continu ondersteuning
tijdens hun job in het onderwijs. Je kan ook de combinatie
bedrijfsleven en onderwijs toepassen. Het probleem is hier dat we
niet alleen mensen te kort zijn in het onderwijs maar ook in de bedrijven.
Oplossing: Onderwijs geven binnen een bedrijf.
Tot slot kan je ook via dit platform ook gebruik
maken van talenten van leerkrachten in verschillende scholen. Dit doe je door
digitaal aan de slag te gaan en bepaalde leerlingen digitaal les volgen bij een
andere leerkracht op een andere school die in bepaalde zaken gespecialiseerd
zijn….
In de klas kan je gebruik maken van de verschillende
instructiefilmpjes waarmee de leerlingen aan de slag kunnen…. De klas en school
wordt op een andere manier georganiseerd. Bijv. een leerling die de basis van
wiskunde missen kan de basis volgen bij een andere leerkracht. Je kan niet
verder werken als een leerling basis mist. Je gebruik daarbij ook de herhaling
van de instructiefilmpjes dit kan thuis ook gebruikt worden. Op die manier zijn
er geen aparte zorgleerkrachten nodig.
Leerkracht werkt samen met assistent.
De leerkracht wordt ondersteund door een assistent. Mensen
buiten het onderwijs kunnen al via enkele navormingen aan de slag als assistent
en worden ook verder begeleid. Een assistent ondersteund de leerkrachten in hun
administratief werk. Daardoor kunnen leerkrachten grotere klassen (groepen)
begeleiden.
Het gebruik van de nieuwste technologie die in China
al ontwikkeld is
Dit schrijf ik later uit met de nodige foto’s en linken.
Op gebied van privacy is het een probleem en Matthias
Dobbelaere-Welvaert zal niet content zijn.