zondag 16 juli 2023

Lerarentekort

 

De vraag van Martijn Leisink op twitter Martijn Leisink. https://twitter.com/mleisink/status/1680121236297220096

“Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken... Wat is een goede aanpak om het acute lerarentekort (de komende vijf jaar) te bestrijden? Dat is dus niet "meer leraren opleiden", want dat duurt te lang. Wie heeft daar goede en haalbare ideeën voor?”

Vanuit deze vraag op twitter die gesteld werd door Martijn Leisink. tracht ik hier enkele antwoorden te formuleren.  Ook belangrijk is dat jullie weten dat ik een jaar geleden uit het onderwijs gestapt ben en koos voor het bedrijfsleven. Daar had ik ook mijn reden voor.... Er is zowel in bedrijven als in het onderwijs een tekort aan mensen .....er is overal een mentaliteit en attitude probleem ....

Verder wil ik ook melden dat ik het onderwijs al een jaar niet meer volg en deze tekst niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek of geschreven is door een expert. Daarnaast ben ik ook een dyslecticus en is schrijven mijn talent niet. Geef me een seintje indien je tips hebt.

Wat kunnen we nu doen?

Ik tracht een antwoord te geven op de vraag 'hoe we het acute lerarentekort kunnen aanpakken en dit de komende vijf jaar'. In deze tekst begin ik met enkele bescheiden oplossingen en hoe we de leerkrachten die er zijn in het onderwijs kunnen houden. Tot slot eindigt ik met oplossingen waarin er gebruik gemaakt wordt van technologie.

Veel leerkrachten zijn halftijds aan het werk

Doordat er veel leerkrachten haltijds aan het werk zijn. Kan je deze leerkrachten voltijds aan het werk zetten. Het probleem is hier dat deze leerkrachten bewust voor halftijds werken kiezen. Je kan dit oplossen door leerkrachten vier dagen voltijds te laten werken. Bijv. de woensdag wordt gebruikt om sport en andere activiteiten te organiseren op school. Zodat leerkrachten vrij gesteld worden. Dit zou je ook kunnen doen met een systeem in de voormiddag werken en in de namiddag worden andere activiteiten voorzien door andere mensen.

Teveel gedetacheerde leerkrachten

Er zijn teveel gedetacheerde leerkrachten. Deze leerkrachten zet je terug voor de klas. Het probleem is hier dat dit de leerkrachten zijn die geen goesting of niet meer gemotiveerd zijn (of de job te zwaar vinden) om voor de klas te staan. Daarom dat zij die andere job kiezen.

Ordeproblemen in de klas

Veel leerkrachten zien het niet meer zitten omdat er een ordeprobleem is in de klas. Hen daarin optimaal begeleiden en ondersteunen is belangrijk. Via leerplatformen tips en advies geven. Klassen met ordeproblemen die elkaar uitdagen om het goed te doen en deze worden dan ook in de kijker gezet. Misschien kan de media hierin zelf helpen…. Het is dan niet de verantwoordelijkheid van de leerkracht. Het wordt een maatschappelijke verantwoordelijkheid van iedereen.

Door de ordeproblemen willen leerkrachten kleinere klassen omdat het zwaar is. Dus dan heb je meer leerkrachten nodig.

Door de ordeproblemen heeft men ook geen zin om terug in het onderwijs te stappen of voor een job als leerkracht te kiezen…..

Zie ook attitude-attest bij het digitaal portfolio om te solliciteren (op het einde van het artikel)

Goede directie

Een goed team met een slechte directie dat valt uiteen en zo stappen veel mensen uit het onderwijs of is er veel uitval leerkrachten wegens ziekte. Een goede directie met een minder team kan dit team optimaal begeleiden naar een goed team.

Afschaffen van netten

Doordat je de netten afschaft heb je veel meer mogelijkheden. Op die manier zijn er ook meer leerkrachten ter beschikking. Bijv. De leerkracht met een klasje van vier leerlingen heeft dan een klas met 20 leerlingen…..

Afschaffen van zinloze vergaderingen en administratief werk

Leerkrachten vaak van hun directie of…. 3 keer hetzelfde invullen in verschillende documenten. Oplossing maakt een goed gestructureerd systeem. Misschien moet de overheid een goed gestructureerd systeem ontwikkelen voor scholen waarin de scholen hun eigenheid ook kunnen in het systeem verwerken.

Gebruik één systeem-digitaal platform:

Een systeem zoals ik bedacht heb in 2007 en op 2012 AVS nieuws kwam. Dat kan overgedragen worden van de ene school op de andere, waarin de leerlingen hun leerproces in kaart wordt gebracht , waarin scholen, klassen met elkaar kunnen communiceren, instructiefilmpjes….. Een systeem waar leerlingen later ook kunnen gebruiken om te solliciteren waarin interesses, attitude, … etc ook instaan. In plaats van te solliciteren met diploma solliciteer je met dit.

Op die manier kan het bedrijfsleven ook op zoek naar de juiste mensen en deze ook juist inzetten binnen een bedrijf. Verder nog kan het bedrijfsleven ook in contact komen met het onderwijs om leerlingen verder uit te dagen en hen voor te bereiden voor het werken in een bedrijf.

Ook kunnen mensen uit bedrijven bepaalde lessen komen geven. Doordat men voordien via een digitaal platform al in contact kwam met het onderwijs. Heeft men al wat voeling met het onderwijs en kan men via een korte navorming ook aan de slag in het onderwijs. Daarnaast krijgt men continu ondersteuning tijdens hun job in het onderwijs. Je kan ook de combinatie bedrijfsleven en onderwijs toepassen.  Het probleem is hier dat we niet alleen mensen te kort zijn in het onderwijs maar ook in de bedrijven. Oplossing: Onderwijs geven binnen een bedrijf.

Tot slot kan je ook via dit platform ook  gebruik maken van talenten van leerkrachten in verschillende scholen. Dit doe je door digitaal aan de slag te gaan en bepaalde leerlingen digitaal les volgen bij een andere leerkracht op een andere school die in bepaalde zaken gespecialiseerd zijn….

In de klas kan je gebruik maken van de verschillende instructiefilmpjes waarmee de leerlingen aan de slag kunnen…. De klas en school wordt op een andere manier georganiseerd. Bijv. een leerling die de basis van wiskunde missen kan de basis volgen bij een andere leerkracht. Je kan niet verder werken als een leerling basis mist. Je gebruik daarbij ook de herhaling van de instructiefilmpjes dit kan thuis ook gebruikt worden. Op die manier zijn er geen aparte zorgleerkrachten nodig.

Leerkracht werkt samen met assistent.

De leerkracht wordt ondersteund door een assistent. Mensen buiten het onderwijs kunnen al via enkele navormingen aan de slag als assistent en worden ook verder begeleid. Een assistent ondersteund de leerkrachten in hun administratief werk. Daardoor kunnen leerkrachten grotere klassen (groepen) begeleiden.

Het gebruik van de nieuwste technologie die in China al ontwikkeld is

Dit schrijf ik later uit met de nodige foto’s en linken.

Op gebied van privacy is het een probleem en Matthias Dobbelaere-Welvaert zal niet content zijn.