Begin juni reageerde ik op mijn twitteraccount op verschillende krantenartikels. Nu ik tijd heb wil ik via deze blog neerschrijven hoe ik het vak statistiek ervaarde op de Universiteit Gent bij Professor Thierry Marchant en dit was geen negatieve ervaring. In dit artikel geef ik weer wat volgens mij de oorzaken zijn dat er zoveel studenten buizen op dit vak. Belangrijk is om bewust te zijn dat dit artikel gebaseerd is op wat ik zag, hoorde, zelf ervaarde en dus subjectief is. Ik wil eveneens meegeven dat ik een dyslecticus ben mocht je tips hebben op gebied van spelfouten en grammaticale fouten, ook ik wil bijleren dus stuur deze tips via een bericht door.
Is Thierry Marchant een buisprof of is statistiek een moeilijk vak?
Is Thierry Marchant een buisprof?
Mijn antwoord is nee.
Is statistiek een moeilijk vak?
Ja en een buisvak
Waarom is statistiek een buisvak bij de opleiding pedagogie en psychologie?
1) Iemand die gepassioneerd is door wiskunde volgt meestal geen pedagogie en psychologie.
2) Studenten in de opleiding pedagogie en psychologie zouden de basiskennis van wiskunde moeten opfrissen vooraleer men aan het vak statistiek begint. Meestal is men er niet van bewust dat bepaalde basiskennis van wiskunde vergeten is. Ik dacht dat er op het einde van de cursus statistiek1 een bundel met basiskennis van wiskunde aanwezig was of je kon voor dat je aan de opleiding pedagogie en psychologie begon basiskennis wiskunde volgen of doornemen.
De basiskennis van wiskunde is belangrijk. Men kan de uitleg van de prof begrijpen en kunnen toepassen doordat je niet meer weet hoe je breuken moet delen is je antwoord fout. Dat is spijtig dat men daardoor gebuisd is op statistiek. Terwijl het haalbaar is om te slagen.
3) Toen ik de opleiding volgde duurde een les 4 uur. Eigenlijk is dat veel te lang, je mag thuis nog een deel doornemen na een kwartier ben je eigenlijk niet meer mee en zit je in de les niets meer te doen. Omdat je bepaalde voorkennis moet hebben om de les goed te kunnen volgen. Een oplossing is dat je het deel al instudeert voor je naar de les gaat. Het positieve was dat Prof. Marchant toen al videolessen had waardoor je thuis een stuk kon instuderen en dat stukje van de video kon bekijken .... voor mij kwam dit goed uit doordat ik een voltijdse job met kinderen en een voltijdse studie combineerde.
4) Je krijgt voorbeeld examenvragen. Maak daar gebruik van. Bestudeerd de examenvragen goed ook op taalkundig vlak. Vergelijk vragen waarin je dacht dat je dezelfde principe moest toepassen terwijl dat niet zo was. Kijk echt wat het verschil is in die beide vragen.
5) Het zijn Multiple choice-examens (met giscorrectie)
Doordat je keuze hebt in 4 antwoorden moet je zeer goed opletten. Want sommige vragen moet je in bijvoorbeeld vier fases oplossen. In de laatste fase is kwadrateren als je dit vergeet en dit antwoord staat ook bij de 4 mogelijke antwoorden. Het is spijtig en zonde het antwoord is fout.
6) belangrijk is dat je de theorie eerst goed leert vooraleer je de statistiek vragen oplost. Bij het oplossen van statistiek vragen terug grijpt naar je theorie. Studenten doen het vaak omgekeerd.
7) Het is wel zo dat de vragen die je tijdens het practicum krijgt veel moeilijker zijn dan je examenvragen op het examen. Je krijgt enkel het antwoord en niet hoe je het moet oplossen. Dit is hoe men het doet bij de opleiding burgerlijk ingenieurs. Deze vragen kan je oplossen samen met iemand die heel goed is in wiskunde of de uitdaging aangaan met een groep studenten. Dit is ook wat de Prof. wilt omdat men tijdens het practicum de kans krijgt om samen aan de slag te gaan. Meestal heeft iemand in een facebookgroep de stappen neergeschreven hoe je dit moet oplossen dus dit kan je gebruiken bij het studeren.
Waarom geeft prof. Marchant zo moeilijke vragen tijdens zijn practicum?
Volgens mij is dat om de liefde van wiskunde bij studenten aan te wakkeren en omdat hij in iedereen gelooft of je nu van BSO, TSO of ASO komt iedereen krijgt dezelfde kansen enkel de voorkennis is anders daar moet je zelf iets aan doen. Ook die kans krijg je.
8) Mentaliteit: het missen van doorzettingsvermogen
Even terzijde: Er is geen subjectiviteit bij het verbeteren van een examen statistiek. Het antwoord moet juist zijn. Terwijl je bij andere vakken in pedagogie wel een discussie kan zijn (dit kan je oplossen door inzicht te hebben in het denken van een prof, naar de lessen te gaan en gewoon de essentie te leren, zeker niet teveel te leren dus je moet weten wat zij belangrijk vinden).
Aan de hogeschool kleuteronderwijs (KAHO) tijdens feedback heb ik bij twee studenten dezelfde antwoorden gezien en bij de ene student was het fout en bij de andere student juist. De ene had een 9 op 20 en de andere een 16 op 20. De student van 9 op 20 heeft hier reden op boos te zijn op de docent.
Bij prof Marchant heb je geen reden om boos te zijn wel heb je reden om boos en teleurgesteld te zijn op jezelf.
Ben je iets met het volgen van het vak statistiek voor het dagelijks en verdere leven?
Mijn antwoord is ja omdat je leert door te zetten, verbanden te leggen, in bedrijven wiskundige problemen kunt oplossen op gebied van software, leert plannen en productie te verhogen door date te analyseren etc. ...
Die vaardigheden leer je tijdens het proces naar het slagen van statistiek. Dit is zo een belangrijk vak.
Ik heb ook vaak gedacht dat ik dit nooit zou kunnen. Het is mij gelukt en ik besef dat ik de talenten en vaardigheden die ik nu heb ook te danken heb aan het vak statistiek aan UGENT. Ik maak daardoor het verschil in een bedrijf....
Besluit: Gebruik die kansen en slaag voor het vak statistiek ook als je dit vak opnieuw moet doen. Blijf doorzetten het is het proces naar slagen waar je veel van bijleert en voldoening van krijgt.
Veel succes!