Heel graag zou ik naast mijn werk als werknemer bij Signatekst gebruik willen maken van mijn talenten. Daarom ben ik op zoek naar gelijkgestemden en nieuwe uitdagingen, zodat ik mijn talenten optimaal kan benutten en ideeën samen met anderen kan uitwerken.
Eerst stel ik me voor, zodat je alvast een idee hebt van wie ik ben. Daarna deel ik enkele ideeën waar ik over nadenk, waarvan ik er een aantal al heb uitgeschreven. Ik zou graag in contact komen met mensen die dezelfde interesse delen.
Mijn karaktereigenschappen zijn doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid en dromer. Toen ik net kon zwemmen, droomde ik ervan om deel te nemen aan de grote Belgische kampioenschappen. Een jaar later kwam die droom uit. Bij de 200 meter vlinderslag nam ik deel aan de kwalificaties en plaatste ik me voor de finale. Ik stond naast mijn zwemidool Brigitte Becue aan de startblokken. Men vertelde me dat ik de eerste 100 meter voorlag op Brigitte Becue, die mij natuurlijk zonder problemen inhaalde. Toen ze aankwam, vroeg ze in het West-Vlaams: "Wie ben jij?" Ik keek om me heen om te zien tegen wie ze praatte. Later realiseerde ik me dat ze tegen mij sprak. Op dat moment besefte ik niet dat ik Belgisch kampioen was in mijn leeftijdscategorie en dat ik tweede was achter Brigitte Becue op de Belgische winterkampioenschappen in Charleroi. Ik had ook de limiet gehaald voor de Europese jeugdkampioenschappen in Istanboel, waar ik de A-finale bereikte. De dag erna stond er in de krant: "Uit het onbekende, wie is Vanessa Janssens?" Mijn droom kwam inderdaad uit, maar dit had ik nooit durven dromen, dit blijft één van de mooiste ervaringen van mijn leven.
Mijn ouders kozen de opleiding grafische technieken aan het VISO zodat ik later in het bedrijf van mijn vader kon werken. Toen ik in 2005 aan mijn vader vroeg of ik in zijn bedrijf (Signatekst) mocht werken, kon het niet. Dus heb ik zelf mijn leven in eigen handen genomen. Pas in 2022 mocht ik wel als werknemer in zijn bedrijf aan de slag. Ik ben blij dat ik bijna twee jaar met mijn vader heb kunnen samenwerken en ik zag dat hij zeer tevreden over mij was. Hij had zijn dochter, een vrouw, ferm onderschat.
Na mijn afstuderen in grafische technieken aan het VISO (in 1998) heb ik verschillende interimfuncties vervuld om brede ervaring op te doen en te ontdekken hoe het is om die functies uit te oefenen. Deze jobs waren leerzaam om de werkcultuur en de zwaarte van het werk te ervaren. Ik vind het belangrijk dat iedereen leert waarderen hoe essentieel elke job is om de economie draaiende te houden.
Later heb ik, naast mijn werk en gezinsleven, de lerarenopleiding voor het basisonderwijs gevolgd. Vervolgens heb ik mijn werk in het onderwijs gecombineerd met een schakeljaar en twee masterjaren in pedagogie en onderwijskunde aan de UGent. Ook deze opleidingen heb ik gecombineerd met mijn gezin en werk. Het voltooien van de lerarenopleiding voor het hoger onderwijs en vervolgens verder studeren aan de UGent, terwijl ik voor mijn drie kinderen zorgde, vereiste veel doorzettingsvermogen. Daarom werden de werkuren aangepast om zelf voor de kinderen te kunnen zorgen. Mijn moeder was 41 toen ze overleed en mijn vader was druk bezig met zijn werk in zijn eigen bedrijf. Daarom hebben we zelf oplossingen gezocht om dit te doen slagen. Studeren deed ik 's nachts, terwijl mijn drie kleine kinderen sliepen. Ik ben trots op mijn inspanningen en wat ik eruit heb geleerd. Deze waardevolle ervaringen wil ik ook in de toekomst benutten.
Van jongs af aan ben ik een dromer geweest. Op de lagere school droomde ik vaak over de problemen die ik wilde oplossen en hoe ik dat zou doen. Toen ik aan de lerarenopleiding begon, had ik direct dromen over hoe ik deze opleiding en het onderwijs wilde verbeteren. In 2007 had ik bijvoorbeeld het idee om een digitaal portfolio genaamd Talentenonline in te voeren op de basisschool. Destijds vonden veel mensen het idee vreemd en dachten ze dat ik niet goed bij mijn hoofd was. Er waren enkele mensen die meteen de potentie zagen en erin geloofden en zij lieten me een deel van Talentenonline uitwerken. Zelfs in 2024 is dit idee nog niet volledig uitgewerkt door uitgevers, het volledig idee zou nog steeds innovatief zijn. Het uiteindelijke doel was om met dit portfolio te solliciteren, zodat werkgevers de juiste mensen op de juiste plaats binnen hun bedrijf konden zetten.
Deze verhalen zijn de hoogtepunten van mijn leven. Het bereiken van iets met vallen en opstaan en een mooi resultaat boeken terwijl bijna niemand erin gelooft. Dit bereik je met veel wilskracht en mentale sterkte. Het doel bereiken en laten zien dat het mogelijk is, geeft enorm veel voldoening.
Het realiseren van een project dat maatschappelijke problemen oplost, met de nodige inspanning. Die inspanningen maken mij gelukkig. Mijn partner noemt deze wilskracht van mij onmenselijk. Ik noem het eerder mijn kracht.
Daarnaast heb ik veel interesse in Smart Cities ontwikkelingen. Ik zoek veel informatie op dit gebied en ben zeer nieuwsgierig naar de vooruitgang die verschillende landen boeken. Hoe ver is België hierin gevorderd en op welke manier wil men dit realiseren? Welke stappen worden gezet en hoe gaat men dit doen?
De onderwerpen waarover ik momenteel nadenk en verder wil uitwerken zijn:
Bedrijven moeten duurzaam aan de slag vanuit overheidsinitiatieven. Ik heb de theorie al uitgewerkt en een structuur voor een app opgesteld. Op die manier kunnen bedrijven up-to-date blijven en met kleine aanpassingen voldoen aan de eisen. De kostenbesparingen door middel van duurzaam te werk te gaan, kunnen snel worden weergegeven via deze app. De transparantie naar de overheid en banken toe is gewaarborgd, en er is geen tijdsverlies meer op het gebied van administratie.
Het leren en de klas van de toekomst. Ik heb al veel geschreven over hoe ik de klas van de toekomst zie, inclusief mijn ideeën over neurologisch onderzoek naar effectief leren. Dit heb ik deels uitgewerkt. Het is mogelijk om sneller te onderzoeken welke leermethoden het best werkt. Mijn visie op de klas van de toekomst richt zich ook op het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het aanpakken van het lerarentekort.
Als we de resultaten kennen, kunnen we dit gebruiken om het basisniveau van werknemers te verbeteren en hun verdere groei te stimuleren met aangepast leermateriaal dat aansluit bij de vereiste kennis voor optimale bedrijfsprestaties. Daarnaast zou de VDAB of bedrijven een systeem kunnen gebruiken, zodat toekomstige werknemers vooraf kunnen leren en specifiek voorbereid worden op hun taken. Zo zijn ze klaar voor de job voordat ze beginnen. Op die manier heb je onnodig tijdverlies in het bedrijf en het zou voor veel mensen gemakkelijker maken om de stap naar een nieuwe job te zetten, omdat ze vooraf weten wat ze echt moeten doen.