zondag 26 november 2023

Het belang van voldoende basiskennis in het onderwijs

In de documentaire reeks op Canvas (vrt max), aflevering “Hoe wordt het op school?”, wil ik via dit artikel reageren op de vraag hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Dit is wat ik ervan denk en wil het voornamelijk hebben waarom basis zo belangrijk is en dat begint al in de kleuterklas. De basis was in het verleden belangrijk maar zal ook in de toekomst belangrijk blijven. Waarom is wiskunde en taal zo belangrijk? In deze tekst wil ik een poging ondernemen om mijn mening hieromtrent gemotiveerd en gestructureerd neer te schrijven. Volgens mij is voldoende aandacht voor wiskunde en taal de basis voor alles. Het tempo van het aanleren van de basis kan individueel verschillend zijn. Als men hier te weinig aandacht aan geeft, gaat het niveau van de leerlingen naar beneden en daardoor daalt de kwaliteit van het onderwijs.  Momenteel legt men de verkeerde focus of eerder gaat men te snel over de basis heen. Er is namelijk een opeenvolging van leren nodig. Om optimaal te kunnen leren, heb je eerst bepaalde vaardigheden nodig die aanwezig moeten zijn.

Als eerste wil ik jullie meegeven dat wiskunde en taal zowel voor BSO (Beroepsonderwijs), TSO (Technisch Secundair Onderwijs) als ASO (Algemeen Secundair Onderwijs) van groot belang zijn. Als tweede wil ik even meegeven waarom ik drillen, herhalingen en automatisering belangrijk vind. Als derde wil ik ook even kaderen waarom wiskunde en taal belangrijk zijn voor de vaardigheden die momenteel ook belangrijk zijn in deze tijd en voor de toekomst. Deze vaardigheden kunnen optimaal ontwikkeld worden als we die basisvaardigheden hebben.

Wiskunde en taalvaardigheden ontwikkelen is belangrijk zowel in het BSO, TSO als in het ASO om verschillende redenen:

Ongeacht het onderwijsniveau hebben studenten baat bij een sterke basis in wiskunde en taal. In de BSO legt dit de basis voor praktische vaardigheden en begrip die nodig zijn voor specifieke beroepen. In het TSO wordt wiskunde en taal vaak toegepast in technische en wetenschappelijke contexten, terwijl in het ASO deze vakken een breder begrip en analytisch vermogen ontwikkelen dat nodig is voor verdere academische studies. Een sterke basis in wiskunde en taal in het BSO is van cruciaal belang voor succes in praktische beroepen. Zelfs in beroepen waar technische vaardigheden de overhand hebben, zijn elementaire reken- en taalvaardigheden essentieel voor het begrijpen van instructies, veiligheidsvoorschriften en het oplossen van alledaagse problemen op de werkplek. Daarnaast is er ook technologische vooruitgang. In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is wiskunde van cruciaal belang. Het begrip van wiskundige concepten is onmisbaar in technologiegerelateerde beroepen, maar het is ook relevant voor alle burgers om digitale tools en technologieën te begrijpen en effectief te gebruiken

Zowel TSO als ASO worden de nadruk gelegd op kritisch denken. Wiskunde en taal dragen bij aan dit proces door studenten te leren analyseren, redeneren en problemen oplossen. Deze vaardigheden zijn in alle sectoren nuttig en bevorderen de intellectuele ontwikkeling. Er wordt vaak vergeten dat ook kritisch nadenken essentieel is in het BSO omdat men het nodig heeft op het werkplek en belangrijk is in het dagelijks leven. Wiskunde en taal helpen bij het ontwikkelen van een breder begrip van de wereld en de samenleving. Taalvaardigheid is cruciaal voor het begrijpen van complexe literaire en filosofische teksten, terwijl wiskunde helpt bij het analyseren van complexe concepten in wetenschap en technologie.

Ongeacht het onderwijsniveau vergroten sterke wiskundige en taalvaardigheden de concurrentiepositie op de arbeidsmarkt. Ze bieden meer loopbaankansen en mogelijkheden voor groei omdat deze vaardigheden deuren openen naar diverse beroepen en sectoren. Dit is ook van groot belang voor de toekomst, aangezien sommige banen zullen verdwijnen en nieuwe banen zullen worden gecreëerd.

Mijn conclusie hierover is dus dat wiskunde en taal van belang zijn voor alle onderwijsniveaus  BSO, TSO en ASO omdat ze fundamentele vaardigheden bieden die nodig zijn voor zowel individuele groei als bijdragen aan de maatschappij als geheel. Het is essentieel dat het onderwijs op alle niveaus deze vakken serieus neemt en studenten in staat stelt een sterke basis te leggen voor hun toekomstige loopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Daarom is het ook niet slecht om studenten hun keuze uit te stellen en een bredere graad te hebben. Indien men dat niet heeft, moet men erop toezien dat men wiskunde en taal voldoende blijft ontwikkelen en hier voldoende aandacht aan schenkt. Het is dus belangrijk dat het onderwijs een sterke basis legt in wiskunde en taal, en dit begint al in de kleuterklas. Dit is om verschillende redenen belangrijk. De verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs ligt niet alleen bij scholen, maar ook bij de bredere maatschappij. Hier zijn enkele belangrijke redenen waarom dit zo belangrijk is:

Wiskunde en taal vormen zijn ook de bouwstenen voor levenslang leren. Ze stellen individuen in staat om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven en te begrijpen, ongeacht hun leeftijd of carrière. Een sterke basis in deze vakken bereidt studenten voor op blijvend succes in hun opleiding en beroepsleven.

Verder dan wiskunde en taal, is het essentieel om aandacht te besteden aan geschiedenis en wetenschappen. Geschiedenis biedt inzicht in culturele, sociale en politieke dynamiek en draagt bij aan moreel en ethisch begrip. Wetenschappen, waaronder biologie, chemie en fysieke wetenschappen, verrijken ons begrip van de natuurlijke wereld en stimuleren innovatie. Wat belangrijk is voor onze maatschappij en toekomst.

Als tweede punt vind ik herhaling en automatisering, of 'drillen', belangrijk voor het efficiënt ontwikkelen van basisvaardigheden. Ze stellen studenten in staat om snel toegang te krijgen tot kerninformatie en deze effectief toe te passen in praktische situaties. Deze methode moet echter gepaard gaan met een diepgaand begrip en toepassing van kennis. Hierdoor  train je ook je werkgeheugen en het ophalen van informatie in je lange termijngeheugen gaat dan ook veel sneller. Zoals Martin Valcke in de reportage zei. Het is niet de bedoeling als je iemand moet reanimeren om het even eens op te zoeken. Daar is namelijk ook geen tijd voor.  Daarnaast als je nieuwe dingen wilt ontwikkelen (innovatie) heb je die kennis ook nodig om meteen te kunnen ophalen en toe te passen.

Een evenwichtige onderwijsbenadering die kennis en vaardigheden combineert, is essentieel. Dit houdt in dat een sterke basis in kernvakken wordt gelegd en dat tegelijkertijd methoden zoals drillen worden omarmd. Zo worden leerlingen niet alleen geïnformeerd, maar ook uitgerust met de nodige vaardigheden om kritisch, creatief en verantwoordelijk te handelen in de complexe wereld van vandaag en morgen.

Als derde wil ik eveneens meegeven waarom basis wiskunde en taal ook een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van de vaardigheden; digitale geletterdheid, probleemoplossing en kritisch denken, communicatievaardigheden, data-analyse, creativiteit en innovatie, samenwerking en interpersoonlijke vaardigheden, levenslang leren, ethiek en verantwoordelijkheid, flexibiliteit en aanpassingsvermogen, en culturele intelligentie en globalisering. Deze vaardigheden heb ik weergegeven in het voorgaande blogartikel "Welke essentiële vaardigheden heb je nodig in een wereld van AI?"  Verder beschrijf ik  hoe deze basisvaardigheden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van elk van deze vaardigheden:

Ik probeer elke vaardigheid afzonderlijk weer te geven. Als aandachtige lezen merk je snel op dat je de ene vaardigheid nodig hebt om ook de andere verder te ontwikkelen dus je kan het niet allemaal afzonderlijk bekijken.

Digitale geletterdheid: Basis wiskunde is belangrijk bij het begrijpen van concepten zoals numerieke gegevens, statistieken en berekeningen die relevant zijn voor digitale toepassingen. Taal is cruciaal voor het begrijpen en interpreteren van digitale instructies, documentatie en online informatiebronnen. Taal stelt om gedachten helder en gestructureerd te beschrijven via sociale media en om goed met elkaar te kunnen communiceren met hele de wereld. Deze vaardigheden zijn belangrijk om misbruik en manipulatie te herkennen. Binnen digitaal geletterdheid heb je ook probleemoplossend en kritisch denken voor nodig.

Probleemoplossing en kritisch denken: Wiskunde traint het brein om logisch te redeneren en complexe problemen te analyseren. Taal stelt mensen in staat om hun gedachten en analyse helder en gestructureerd te communiceren. Deze vaardigheid komt in alle thema's en vaardigheden voor.

Communicatievaardigheden: Taal is de kern van communicatie, zowel mondeling als schriftelijk. Het vermogen om gedachten en ideeën duidelijk en effectief over te brengen, is essentieel voor succesvolle communicatie, inclusief met digitale technologieën. Daarnaast moet je ook verbanden kunnen leggen om de nodige empathie te hebben. En mensen met verkeerde bedoelingen te herkennen.

Data-analyse: Wiskunde biedt de basis voor het begrijpen en analyseren van numerieke gegevens. Taal helpt bij het vertalen van de resultaten van data-analyses in begrijpelijke rapporten en presentaties. Dit is een vaardigheid die ook veel bedrijven willen om hun productie te analyseren.

Creativiteit en innovatie: Hoewel creativiteit vaak wordt geassocieerd met kunst en design, kan een basis in wiskunde en taal mensen helpen om complexe problemen op nieuwe en innovatieve manieren aan te pakken.

Samenwerking en interpersoonlijke vaardigheden: Effectieve communicatie, die wordt gefaciliteerd door taalvaardigheid, is een belangrijk component van samenwerking. Wiskunde helpt bij het analyseren van gegevens en het oplossen van problemen die kunnen optreden tijdens samenwerkingsprojecten.

Levenslang leren: Zowel wiskunde als taalvaardigheden zijn belangrijk bij het leren van nieuwe informatie en het begrijpen van complexe concepten, wat essentieel is in een wereld die voortdurend evolueert.

Ethiek en verantwoordelijkheid: Taalvaardigheid helpt bij het begrijpen en bespreken van ethische kwesties en het communiceren van verantwoordelijkheid in het gebruik van technologie en gegevens.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Het vermogen om snel te leren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden wordt bevorderd door een sterke basis in zowel wiskunde als taal. In een bedrijf heeft het beter organiseren en plannen van de productie te maken met wiskunde. Het vermogen om de planning en organisatiestrategie goed over te brengen naar de werknemers heeft te maken met communicatie.

Culturele intelligentie en globalisering: Taal en communicatievaardigheden zijn van cruciaal belang bij het begrijpen van en effectief communiceren met mensen van verschillende culturele achtergronden, en wiskunde kan helpen bij het analyseren van gegevens die relevant zijn voor internationale samenwerking.

Daarnaast begint interculturele communicatie en samenwerking met een sterke basis in wiskunde en taal. Wiskunde leert ons analytisch denken, terwijl taal de brug is naar begrip en verbinding met diverse culturen.

Als algemene conclusie wil ik benadrukken dat basis wiskunde en taal waardevolle instrumenten zijn die de ontwikkeling van een breed scala aan vaardigheden ondersteunen die nodig zijn in onze steeds complexere en meer technologiegedreven wereld. Daarom is het belangrijk om in het onderwijs nu en in de toekomst hier voldoende aandacht aan te geven.