zaterdag 23 september 2023

De onzichtbare kracht van het BSO: mijn traject naar academisch succes

Mijn Onderwijs Reis In reactie op de artikelen 'Haalde jij vanuit het BSO toch een bachelor- of masterdiploma?' van HNL en 'Stop met leerlingen uit tso en bso te ontmoedigen om voort te studeren' van De Standaard, wens ik mijn eigen verhaal en inzichten te delen.

Gedurende mijn middelbare schoolperiode blonk ik uit in wiskunde binnen het ASO-traject. Desondanks kampte ik met faalangst, vooral met betrekking tot de talen. Dit leidde tot de beslissing van mijn ouders om over te stappen naar het BSO, waar ik koos voor Grafische Technieken aan het VISO. Dankzij ondersteunende leerkrachten en een bevorderlijke klassfeer slaagde ik erin deels mijn faalangst te overwinnen en mijn creatieve potentieel te ontsluiten.

Na mijn formele opleiding besloot ik, ondanks het jong moederschap, om de lerarenopleiding voor kleuters te volgen. Tijdens deze periode combineerde ik studie met voltijds werken en gezinsverantwoordelijkheden. Mijn academische ambitie bracht me verder naar een schakeljaar en vervolgens twee masterjaren Onderwijskunde aan de UGent. Deze reis hielp me, als dyslecticus, mijn passie voor wiskunde te herontdekken en cruciale schrijfvaardigheden te ontwikkelen.

Hoewel ik trots ben op mijn academische verwezenlijkingen, zijn er momenten geweest waarop ik geconfronteerd werd met vooroordelen vanwege mijn BSO-achtergrond. Echter, mijn reis heeft me geleerd dat de werkelijke waarde niet ligt in het behaalde diploma, maar in de persoonlijke en professionele groei die men gedurende het proces doormaakt.

Mijn tijd in het BSO, gecombineerd met mijn verdere academische vorming, heeft me uitgerust met een unieke combinatie van praktische en kritische vaardigheden, waarvan ik geloof dat ze essentieel zijn voor hedendaagse organisaties en bedrijven.

Terugkijkend ben ik ervan overtuigd dat een levenslang leren essentieel is voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. We moeten dit concept actief promoten en mensen aanmoedigen om het te omarmen. Immers, leren is een persoonlijk traject; sommigen vinden hun weg via zelfstudie, terwijl anderen baat hebben bij een gestructureerde opleiding en begeleiding.

Ik kan met zekerheid stellen dat het bezit van een universitair diploma iemand niet waardevoller maakt dan iemand die een BSO-opleiding heeft voltooid.

Bronnen

Coppens, M. (2023, September 19). OPROEP. Haalde jij vanuit het BSO toch een bachelor- of masterdiploma? HLN. https://www.hln.be/home/oproep-haalde-jij-vanuit-het-bso-toch-een-bachelor-of-masterdiploma~a061c80b/

Ysebaert, T. (2023, 18 september). Leerlingen uit het technisch en beroepssecundair hebben evenveel recht op hulp bij de stap naar voortstuderen, vindt de Vlaamse vereniging voor Student https://www.standaard.be/cnt/dmf20230917_97259360

Geen opmerkingen:

Een reactie posten