zaterdag 22 augustus 2009

Creatief denken in het onderwijs.

‘Creatief denken in het (secundaire) onderwijs’
‘Krachtige werkvormen als basis voor de ontwikkeling van innovatief talent’
Dit boekje gaat over het belang om creatief denken te stimuleren.
Hoe je het creatief denken moet stimuleren……

Want “onze snel veranderde samenleving heeft behoefte aan een sterke, innovatieve kenniseconomie. Vanuit het Europese beleid, het federale onderwijsbeleid, de economische sectoren en onderwijsonderzoeken wordt gevraagd dat het onderwijs inspeelt op deze behoefte. Het creatief denken, patroondoorbrekend vernieuwend denken, ligt aan de basis van innovatie. Creatieve denkmethodes laten het creatief denkproces op een doelmatige, gestructureerde manier verlopen en kunnen als werkvorm aangereikt worden in het onderwijs.
Dit boek geeft een overzicht van de, in de onderwijscontext bruikbare, methodes ontleend aan de ontwerpindustrie.”
“het zijn krachtige werkvormen die aansluiten op de sociaal-constructivistische leertheorie. Doordat ze aanzetten tot innovatie, geven ze een extra dimensie aan het probleemgestuurd leren.”

In het eindbesluit wordt er het creatief denken Kritisch bekeken, bijv. Kunnen de werkvormen bij alle vakken gebruikt worden? De competenties van de leerkracht.
Welke scholen creatief denken al toepassen….?? De nadelen die verbonden zijn aan het creatief denken.

Het eindigt met een aantal vragen hierin kan verder onderzoek duidelijkheid brengen.

Nansi Van Geetsom is interieurarchitecte en behaalde een Master in de opleiding- en onderwijswetenschappen. Momenteel is ze als lector, internationaal coördinator en opleidingshoofd interieurvormgeving verbonden aan het interieur & Design Departement van de Katholieke Hogeschool Mechelen)

Dit boek is bijgevolg bedoeld voor:
- Leerkrachten in het secundaire onderwijs
- Leerkrachten in het basisonderwijs
- Lectoren in het hoger onderwijs
- Lectoren onderwijskunde en pedagogiek
- Medewerkers van de pedagogische begeleidingsdiensten
- Lesgevers en medewerkers binnen het vormgingswerk
- Onderwijskundige beleidsmakers

Boek: Creatief denken in het (secundaire) onderwijs
Auteur: Nansi Van Geetsom
Gent, Academia Press, 2008
Prijs: 12 euro
ISBN: 978 90 382 1346 0

2 opmerkingen:

  1. Heel veel succes, Vanessa! Via Willy Vermaelen leerde ik jou kennen ... Jij student: aan het begin van je lerarenopleiding, en ik met pensioen na 38 ononderbroken lesgeven in het secundair: 'live' schoolloopbaan dus beëindigd, maar liefde voor onderwijs en belangstelling voor vernieuwing niet over.

    Ook altijd welkom in The Sausage Machine!

    Groetjes

    janien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Janien
    Op netlog gaat veel beter dan hier.
    Ik moet hier nog wat zoeken hoe alles in zijn werk gaat.
    'The Sausage Machine' ik heb al veel gelezen.
    Enkele jaren terug Mieke Van Hecke die vond dat er te veel mensen van TSO in de lerarenopleiding terecht kwamen ipv mensen uit het ASO. Ik heb toen je artikel gelezen.
    De humor van jou en je schrijfstijl vind ik fantastisch.
    Ik ben dyslecticus en mijn taal is helaas niet mijn sterkste kant. Ik doe mijn best.

    Groetjes
    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen