zaterdag 10 december 2011

Reactie:Jef in gesprek met Pedro De Bruyckere

Mijn reactie op de video Jef in gesprek met Pedro De Bruyckere Wil je de video bekijken, klik dan hier.

 @ jef Staes het is door onze ervaringen dat wij zo denken en dit zien. Anderen kunnen of willen dit niet zien. Ik heb een master student begeleid in iets dat zeer innovatief is. Ze zag er geen beginnen aan. Ze was bang en onzeker. Ik was haar steun en coach. Wat ze nu bereikte dat had ze nooit verwacht.
De schrik dat zij had voor het onbekende hebben heel veel leerkrachten en dat komt door hun schoolloopbaan (en door lerarenopleiding). Wat ik deed met die student moet de lerarenopleiding ook doen. 

Ervaring van een student onderwijs die groeide en blijf groeien naar een 3D leerkracht.
Veel pedagogen, lectoren weten niet goed hoe ze toekomstige leerkrachten moeten benaderen en zien hun talenten meestal niet. Als resultaat dat ze je als onbekwaam (of eerder als een bedreiging) zien. Omdat die student anders is dan de rest.  Het is een innovator. Als student is dat vreemd. Je wordt dan al de dieperik in geduwd tot je STOPT. Nu is die persoon leerkracht, een leerkracht die alle kinderen vooruit helpt door talent gericht te kijken en hen te motiveren. Het bewijs is er dat die leerkracht het schitterend doet. Die leerkracht wordt op handen gedragen..., zij gaat op zoek naar middelen en werkvormen.....die helpen, voor elk kind. Onderwijs op maat.

Je weet het, als je meer weet dan de lector heb je een groot probleem.

Hoe krijgen we een diversiteit van leerkrachten? 
Als je van elk toekomstige leerkracht dezelfde maakt. Zo krijg  je geen diversiteit van leerkrachten en vernieuwing op school. Momenteel gebeurt dit in sommige lerarenopleidingen.

Statistieken
Het is aan ons om daar rekening mee te houden binnen 3d onderwijs met 3 de leerkrachten. Dit behoort ook tot innovatie. Op zoek gaan naar zaken die het best werken bij leerlingen. In 3 d onderwijs met 3d leerkrachten houden we rekening met ELK kind omdat we de middelen gebruiken die er bestaan. En zo werken we op maat.

Wat denkt de leerlingen over de leerkracht?
Nu zeggen leerlingen de zaken die ze gewoon zijn, die ze kennen binnen het onderwijs. Het vertrouwde. De leerlingen gaan er ook van uit dat een leerkracht het zo moet doen denk ik.  Zo statistieken kloppen dan niet echt omdat ze de andere manier binnen het onderwijs nog niet kennen. We worden beïnvloed door veel dingen...

Dan had ik het niet over methode school of....

Imitatie
Het woord imitatie ...... sommige kinderen imiteren de leerkracht. Vertellen deze kinderen later, dat het anders moet?.....meestal niet (omdat ze het andere niet kennen)
Wij nemen ook heel veel dingen over van onze ouders en de kans dat wij onze kinderen op dezelfde manier benaderen is groot....omdat wij het zo gezien hebben.

Wat zeggen die statistieken dan....

Vanessa Janssens

Dit alles zet aan tot nadenken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten